Infigy a elektromobilita
2025-04-09
Jiří Šizling
Infigy ve spojení s elektromobilem
Infigy představuje moderní řešení pro optimalizaci nabíjení elektromobilu pomocí pokročilé správy energie. Díky integraci s wallboxem umožňuje inteligentní řízení nabíjení podle aktuálních energetických podmínek, ať už jde o využití přebytků z fotovoltaiky, nízkých tarifů nebo dostupné kapacity bateriového úložiště.

✅ Optimalizace spotřeby a prioritizace
Systém automaticky přizpůsobuje nabíjecí výkon podle aktuální dostupnosti energie a snižuje zátěž distribuční sítě.
✅ Nabíjení z přebytků FVE
Infigy umožňuje inteligentní využití solární energie k nabíjení vozidla, čímž maximalizuje soběstačnost a minimalizuje odběr ze sítě.
✅ Řízení podle ceny elektřiny
Nabíjení lze nastavit podle aktuálních cen elektřiny na trhu, což přináší významné úspory.
✅ Rychlé i běžné nabíjení
Možnost nastavení režimu „Rychlé nabití“ pro okamžité doplnění energie nebo „Běžné nabíjení“ s optimalizací dle priorit.
✅ Automatické přizpůsobení
Infigy umožňuje dynamické řízení nabíjení podle stavu baterie, spotřeby domácnosti nebo připojených zařízení.
✅ Řízení i v ostrovním provozu
Infigy umožňuje dynamické řízení nabíjení i v případě ostrovního domu nebo při výpadku distribuční sítě. To vše s ohledem na stav domovní baterie.

Příklad, jak to funguje:
Velmi jednoduše! Skvělým příkladem může být dům s velkou elektrárnou, který produkuje dostatek energie pro dobíjení a po většinu roku není potřeba vůbec využívat distribuční síť.
V Infigy je nastavené nabíjení podle fotovoltaiky s automatickým řízením výkonu. Po připojení elektromobilu je nabíjení neaktivní a čeká na nabití domovní baterie. Ve chvíli, kdy domovní baterie dosáhne požadované hodnoty, Infigy aktivuje nabíjení elektromobilu. Zároveň dochází ke komunikaci s elektroautem skrze wallbox, díky čemuž Infigy řídí nabíjecí výkon podle aktuálního přebytku.
Vše funguje zcela automaticky bez nutných zásahů uživatele.
Ukázka reálné instalace

Popis
▪️FVE o výkonu 10kWp
▪️Domovní baterie o kapacitě 11,2 kWh
▪️Tepelné čerpadlo o výkonu 6kW
▪️Bojler o výkonu 2kW
▪️Elektromobil s nabíjecím výkonem 11kW
Ukázka je ze zcela ostrovního domu. To dokazuje přesnost celé regulace, protože zde není k dispozici záloha z distribuční sítě. V domě je na elektřinu zcela všechno a každý dej je důležité zabezpečit nejprve základní energie:
- Nabít baterii alespoň na 90%
- Ohřát teplou vodu na 52°C
- Předehřát dům na 23°C
Mohou však nastat různé situace:
- Pátek - slunečný den ☀️ Jelikož bylo třeba odjet autem z objektu v poledních hodinách, byla ráno nastavena priorita na nabíjení elektromobilu ihned po nabití domovní baterie (Černý sloupec). Následuje nabíjení elektromobilu (Modrý sloupec), který přesně kopíruje přebytek energie a část energie je ukládána do domovní baterie. Po odpojení elektromobilu došlo ihned k aktivaci předehřevu tepelným čerpadlem (Zelený sloupec). Jelikož byl stále velký přebytek, nadbytečnou energii využil elektrokotel v bojleru (Oranžový sloupec). Takto se dům předehříval až do večerních hodin, kde došlo k postupnému snižování a následně deaktivaci tepelného čerpadla a bojleru.
- Sobota - zatažený den 🌦️ Elektromobil se vrátil z předchozí cesty s kapacitou cca 50%. Jelikož zbývalo dost energie pro běžné cesty, byla nastavená priorita na ohřev objektu. Proto je vidět v dopoledních hodin spotřeba tepelným čerpadlem a dobíjení domovní baterie. Následuje předehřev teplé vody na vyšší teplotu. Po předehřátí objektu a nádrže na maximální teplotu dochází k nabíjení elektromobilu.
- Neděle - polojasný den ⛅ V ranních hodinách nejprve došlo k nabití baterie a ohřátí domu na požadovanou teplotu. Následně došlo k nabíjení elektromobilu z přebytečné energie. Po dobití elektromobilu stále zbývala energie, proto se znovu aktivovalo tepelné čerpadlo pro předtopení objektu na vyšší teplotu.
Podporované wallboxy
- EV Mate
- Solax (komunikace probíhá prostřednictvím střídače, u kterého je nutné mít WiFi+LAN dongle Solax/DZD.)
